Coop-butikkene i Nordland selger varer med kort holdbarhet billigere, og dermed kaster butikk-kjeden mindre mat.
Så langt i 2017 har Coops butikker solgt varer som er nedpriset som følge av kort holdbarhet for 541 millioner kroner. I dag forplikter dagligvareaktøren seg til å fortsette arbeidet med å redusere matsvinn sammen med resten av bransjen.
– Vi er glade for at bransjen står samlet bak avtalen som handler om å bidra til å løse en enorm miljømessig, økonomisk og etisk utfordring. Coop skal gjøre vår del av jobben og vi er allerede godt i gang. Gjennom vår nullvisjon for kasting av mat har vi gjennomført en rekke tiltak. Blant disse er nedprising av varer med kort holdbarhet, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.
Han mener at tiltaket der varer prises ned hindrer en enorm sløsing med ressurser og er en vinn-vinn-situasjon for kundene og dagligvarebutikken.