Siden i fjor høst har Manpower satt fokus på at unges spillerfaring er relevant for arbeidslivet. Dette fikk Bergen Spillfestival med seg, og de kontaktet Manpower for å spørre om de var interessert i et eventuelt samarbeid.
– Jeg så en post på LinkedIn om Manpowers spillerfaring-satsing og tenkte «så kult, Manpower er for gaming!», sier Marie Eriksen, prosjektleder for Bergen Spillfestival.
Eriksen forteller at støtten fra Manpower er helt avgjørende for å kunne tilby en gratis festival. Deltakerne består av begge kjønn i alle aldre.
– Vi synes det er utrolig kult at Manpower har tatt et slikt initiativ som «Sett spillerfaring på CV’en»-kampanjen. Det betyr noe for gamere i hele landet, sier Eriksen.
Manpower sponser CS:GO-spillingen under Spillfestivalen. Nytt av året er nettopp gaming. I tillegg kommer den profesjonelle gameren Hege «Hedje» Botnen. Hun skal delta på Mestermøte i CS:GO, og i tillegg kan deltakerne utfordre Hedje i CS:GO, og vinne premier.
Andreas Bjerkvik i Manpower er glad for at Manpower kan støtte spillfestivalen.
– Over halvparten av norske ungdommer mellom 16-24 år spiller digitale spill en gjennomsnittsdag, dette er en stor hobby som har fått for lite annerkjennelse tidligere, sier Bjerkvik.
Han er glad for at stadig flere arbeidsgivere ser verdien av erfaringen man tilegner seg fra dataspill, og håper enda flere blir bevisst på at egenskapene som trengs for å bli en god gamer kan overføres til CV-en.
– Gamere lærer masse når de spiller. Det er snakk om både IT-kunnskaper, konsentrasjon, multitasking og gode samarbeidsevner. Disse ferdighetene kan overføres til alle bransjer, sier Bjerkvik.