Amnge drøyer for lenge med å legge om til vinterdekk: Sist vinter hadde 6,3 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sommerdekk på bilen.
Det er en økning på 1,4 prosentpoeng fra vinteren før. Tallene baserer seg på skadetaksering av over 15 000 If-forsikrede biler vinteren 2020/2021.
– Brorparten av skadene skjer ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker. Her er det store ulikheter mellom fylkene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen, sier Clementz.
Det er store forskjeller i dekkbruk mellom fylker og regioner i Norge:
– Ofte kommer Sørlandet og Vestlandet høyt opp på lista med sommerdekk på vinterføre. At kystområdene drøyer med vinterdekk, henger trolig sammen med et mildere klima og lite snø på vinteren, sier Clementz.
Sist vinter var det Rogaland (12,7 prosent), Oslo (7,9 prosent) og Agder (7,6 prosent) som hadde høyest sommerdekkandel ved bilskader på vinteren, viser skadestatistikken til If.
Høyest piggdekkandel hadde Nordland (88,2 prosent), Troms og Finnmark (79,7 prosent) og Møre og Romsdal (48,6 prosent). Disse fylkene pleier vanligvis å ligge på piggdekktoppen.
På toppen over biler som brukte vinterdekk uten pigger, troner Viken og Oslo med andeler på henholdsvis 86,4 prosent og 83 prosent sist vinter.
– Dessverre ser vi at en del bruker sommerdekk gjennom hele vinteren. Det er foruroligende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar noen unødvendige og farlige sjanser, sier Clementz.
Forsikringsselskapet If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har ved taksering i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Sist vinter ble det på landsnivå registrert dekkutstyr på 15 070 personbiler, varebiler og bobiler ved skadetaksering. 945 av disse hadde sommerdekk på bilen.
Om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet er forsikret i If, ifølge markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
Dekktips for vinteren:
- Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
- Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
- Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
- Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.