Koronafrykt boostet nettsalget av norsk sjømat i Sør-Korea

kreps

Av frykt for koronasmitte kjøper stadig flere koreanere maten sin online. Det har boostet nettsalget av fersk norsk laks og makrell.

Sør-Korea, med sine 52 millioner innbyggere, var et av de første landene utenfor Kina som ble hardest rammet av koronaviruset. I årets første måneder stengte landet ned, og med det også restauranter og butikker. Det medførte en kraftig økning av online-handel, spesielt for matvarer inkludert sjømat. 

Les også:  Sony lanserer Apple TV-app på utvalgte smart TV-er

Nå har virusspredningen flatet ut, og landet er i ferd med å gjenåpnes.

-Vi ser likevel at økningen i nettsalget vedvarer også nå når matbutikkene har åpnet igjen, sier Gunvar L. Wie som er Sjømatrådets fiskeriutsending i Sør-Korea og Japan.

Ifølge statistikk fra sørkoreansk dagligvarehandel startet økningen i online-salget tydelig i løpet av årets to første måneder, da koronaviruset herjet som verst. Shinsegae, et av landets største handelshus meldte at salget av ferske matvarer online økte med 378 prosent i januar og februar, sammenliknet med samme periode i fjor. Deres søsterselskap SSG.com meldte at salget av sjømat øket med hele 188 prosent i samme periode. I tillegg rapporterte onlineversjonen av landets nest største supermarked, Lotte.com, om en økning i salget av norsk fersk laks på hele 2680 prosent. Flere andre store dagligvarekjeder opplevde liknende tendenser, også for annen sjømat som norsk makrell.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.