Korona-krisen: Næringslivet rammes hardt

team arbeidsplass

Permittering er nødvendig noen ganger, konkurs er ingen skam. Dette kommer vi oss ut av. Accountor har blant sine 12.000 kunder gjort analyser på bransjer og risiko. Derfor har vi god kunnskap om hvem som rammes og hvordan.

Nils P. Hagen, driftsdirektør i Accountor sier at – Vi jobber nå hardt for å bistå våre kunder i absolutt hele landet. Med vårt kundenettverk ser vi svært godt og raskt hvordan næringslivet nå rammes under korona-krisen.

– Vi har gjort en analyse på bransjer og risiko. Accountor har kontaktet hundrevis av kunder i ulike bransjer. Derfor vet vi ganske mye om hvem som rammes og hvordan. Reiselivsbransjen fikk det først og verst, inntektene er nesten borte. Detaljhandel rammes kraftig nå, fortjenesten ved salget dekker ikke faste kostnader. Dette forteller Nils P. Hagen, driftsdirektør i Accountor Norge. 

Han forteller videre; Det er klart at mange sektorer som behandler mennesker er ute av spill foreløpig, men faste kostnader løper. Virksomheter som er pålagt stengt er i en kritisk situasjon. Transportsektoren merker at det (med unntak av matvarer, byggevarer og noen andre typer last) er en merkbar nedgang. Bygg og anlegg har utfordringer med byggeplasser med underleverandører og flytting av folk mellom regioner. Landbruket ser en stor utfordring med sesonghjelp.

Accountor tror det antagelig vil komme en stor mengde konkurser og akkorder, og at det vil komme tapere og vinnere ut av dette.

– Vi holder nå tett dialog med våre kunder for å få oversikt over deres økonomi og hvordan denne situasjonen vil påvirke den videre driften i månedene som kommer. Vi ser selvsagt på truslene og de negative effektene, men vi bruker også mye tid på å finne mulighetene vi har for å bedre denne situasjonen, på kort og lang sikt. Enkelte av våre kunder har måttet stenge dørene. Andre lurer selvsagt på hvordan dette vil ramme dem i tiden fremover. I en turbulent tid ser vi at mange av våre kunder ønsker å ha noen å sparre med, sier Hagen

Det vil antagelig bli en omstrukturering i flere sektorer som følge av krisen. Selskaper som jobber på den moderne og elektroniske måten klarer seg ofte bedre.

Accountor anbefaler bedriftene å tenke følgende: inntektene får vi gjort lite med på kort sikt, personalkostnadene må tilpasses, andre driftskostnader (faste kostnader) må reduseres, kundefordringer må sikres og drives inn, kunder må kredittsjekkes. Vi har laget en pakke for bedrifter med analyse av situasjonen i forhold til egenkapital og arbeidskapital, vurdering av alternativer og budsjetter for endret driftsform, tiltak og rask gjennomføring. Nå gjelder det å bruke de mulighetene som staten tilbyr på den beste måten. Reduksjon av arbeidsgiveravgiften med 4% hjelper merkbart. Det gjelder fi første omgang for to måneder.

Accountor har nå kjempetrafikk på blogg, web-sider, mail, telefon fra kunder og andre firmaer for å få bistand i denne vanskelige situasjonen.

Hagen fortsetter; – Vi må også for våre kunder tenke på god behandling av medarbeidere som berøres gjennom permitteringer, hjemmekontor og det det medfører krav om tett oppfølging og omtanke. Disse medarbeiderne er vår framtid.

Accountor ser også fremover og mener at det som kommer av godt ut av dette er at de godt kan reise mindre.

– Vi jobber på annen måte med mye hjemmekontor. Men det fungerer.  Vi har mye mer kundekontakt, og skal i framtiden sette et mindre fotavtrykk i forholdet til klimaet vårt. Vi har medarbeidere som tar et fantastisk ansvar, jobber selvstendig og er kreative. Permittering er nødvendig noen ganger, konkurs er ingen skam. De fleste vil mestre situasjonen. Vi kommer oss ut av dette! avslutter Hagen

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.