Instabank legger i dag frem resultatet for tredje kvartal 2019. Banken oppnådde et rekordhøyt resultat på 17,6 MNOK før skatt, en økning på 89 % fra 3. kvartal 2018.
– Det er flott å kunne levere enda et kvartal med et rekordhøyt resultat drevet av en solid volumvekst i Finland, økte marginer og et kontinuerlig fokus på kostnadene, sier Robert Berg, administrerende direktør i Instabank.
Netto utlånsvolum økte 101 MNOK i 3. kvartal der veksten i Finland utgjorde hele 155 MNOK. Utlån i Norge ble redusert med 90 MNOK og utlån i Sverige økte med 36 MNOK. Instabank har dermed en stadig større andel av utlånsvolumet utenfor Norge. I kvartalet økte andelen utlån utenfor Norge til 42 % fra 36 % forrige kvartal. Dette er drevet av innføringen av gjeldsregisteret i Norge som gir lavere nysalg og at kapitalkravene for utlån i Finland er lavere enn i Norge som sammen med bedre marginer gjør det mer attraktivt å vokse i det finske markedet.
– Banken er veldig fornøyd med at det nå, i likhet med i Finland og Sverige, også er innført et gjeldsregister i Norge. Tidligere måtte vi i større grad stole på det lånesøker selv oppga at de hadde i gjeld og at de ikke hadde tatt opp mer gjeld enn det vi fikk dokumentert fra selvangivelsen. Gjeldsregisteret gir oss sanntidsinformasjon om søkers usikrede gjeld og resultatet er at den del av lånesøkerne som tidligere enten ikke hadde god nok oversikt selv eller bevisst oppga for lav gjeld nå får avslag. Dette er bra både før forbrukere som ikke burde ta opp mer lån og bra for banken som får en utlånsportefølje med lavere risiko, sier Robert Berg
Selv om banken har stadig økende fokus på markedene utenfor Norge fortsetter bankens fokus på salgsfinansiering i Norge, både på nett og i butikk, inkludert det nye kredittkortet Instapay MasterCard som ble lansert for Skeidar kunder i 1. kvartal og som fra 15. oktober også er tilgjengelig i direkte- og agentkanalen.
– Mens et tradisjonelt kredittkort ofte har en rentefri periode og en rente på rundt 20-25 prosent, regnes rentene på Instapay-kortet fra kjøpstidspunktet, men til gjengjeld får man en mye gunstigere rente på kun 14,9 prosent», sier Robert Berg. «Dette gjør Instapay-kortet til et bedre valg for de som ikke betaler ned hele kredittkortet sitt den første måneden, men pleier å spre det litt ut.
Med et sterkt resultat i 3. kvartal beviser Instabank sin evne til å tilpasse seg nye reguleringer, endrede markedsforhold, utvikle og tilby nye produkter samt håndtere tre markeder uten ytterligere investeringer eller økning i faste kostnader med kun 28 fulltidsansatte på Skøyen i Oslo.