I en fersk test har tre Kona Electric satt ny rekkevidderekord for Hyundais elektriske kjøretøyer.
Tre testlag fikk tidligere i sommer en veldig enkel utfordring; hvert enkelt av de tre lagene skulle klare over 1.000 kilometer på én enkelt lading i hver sin Kona Electric. De tre testbilene var helt ordinære serieproduserte Hyundai Kona Electric, og samtlige klarte målet med god margin. Rekkevidderesultatet av «hypermiling»-testene ble henholdsvis 1.018,7 kilometer, 1.024,1 kilometer og 1.026,0 kilometer. Dette ga også rekordlavt forbruk, på henholdsvis 6,28, 6,25 og 6,24 kWt/100km. Alle disse resultatene er langt under Kona Electrics allerede lave oppgitte WLTP-forbruk på 14,7 kWt.
De tre Kona Electric-bilene i testen kom rett fra serieproduksjon da de ankom racingbanen Lausitzring, og har dermed oppgitt rekkevidde etter WLTP på 484 kilometer. I tillegg ble alle bilene kjørte med vekslende sjåfører i løpet av tre dager med testkjøring, og assistansesystemene stod alle på fabrikkinnstilling. Disse to faktorene var helt sentrale for signifikansen i Hyundais rekkeviddetest. Tyske Dekra, som er et av verdens største testorganer for biler, har drevet Lausitzring siden 2017, og overvåket Hyundais rekkeviddetest. Dekras ingeniører sørget for at alt gikk etter planen ved å overvåke kjøretøyene under testen, og holdt også kontroll over alle de 36 førerbyttene som ble foretatt.
Ettersom ingen andre volumselgende bilmerker har gjort en liknende test i praksis, opererte Hyundai med edruelige forhåndsestimater for rekkevidden. Hyundais teknikere, ledet av selskapets toppsjef for servicemarkedstrening, Thilo Klemm, kalkulerte på forhånd at man teoretisk kunne oppnå en rekkevidde på mellom 984 og 1.066 kilometer. Dette ved å simulere kjøring ved en gjennomsnittshastighet for bytrafikk på cirka 30 km/t.
Tre lag kjørte mot hverandre på Lausitzring; et med journalister fra anerkjente Auto Bild, et med teknikere fra Hyundai Motor Deutschland, og et med representanter fra Hyundais PR- og produktavdeling. Ettersom testens formål var å maksimere rekkevidden, kjørte alle lagene uten multimediafunksjoner og klimaanlegg aktivert. Utetemperaturen lå i snitt på 29 grader.
Gjennomsnittshastigheten for de tre lagene lå mellom 29 km/t og 31 km/t, og var ment å simulere snitthastigheten i tyske sentrumskjerner, inkludert 30-soner, trafikk, og stopp ved kryss.
– Med denne testen har vi demonstrert at Kona Electric er en svært effektiv og miljøvennlig kompakt-SUV, sier toppsjef Jürgen Keller i Hyundai Motor Deutschland.
– Dette bekrefter bilens funksjonalitet i hverdagsbruk, og viser at rekkeviddeangst burde være et tilbakelagt kapittel.
Kvelden før testkjøringen ble alle de tre Kona Electric-bilene kontrollert og veid av ingeniører fra Dekra. I tillegg sammenliknet Dekras eksperter bilenes odometre, og forseglet bilenes diagnostikkporter. Dermed kunne man være sikre på at det var umulig å manipulere resultatene, og den nærmest lydløse testen, som skulle vise seg å vare i nesten 35 timer med effektiv kjøring, kunne starte.
Først på ettermiddagen tredje testdag kom første varsel om lav batteristatus. Med under 8 prosent igjen på batteriet oppfordret bilenes kjørekomputere til lading. Ved tre prosent gikk bilene i skillpaddemodus. Likevel kjørte samtlige av testbilene ytterligere 20 kilometer før de stanset.
– Rekkeviddetesten viste oss at Kona Electric batteripakke og styringselektronikk harmonerer svært godt, sier pressesjef Juan Carlos Quintana i Hyundai Motor Deutschland.
– Det er også av signifikans at alle de tre testbilene oppnådde omtrent samme antall kilometer. Dette resultatet indikerer ekstremt små forskjeller ved produksjonen.
En annen viktig bekreftelse under testen var at bilenes batteri- og rekkeviddeindikator er svært pålitelig, og at systemene nøysomt fanger opp endringer i kjørestilen.
– Jeg vil gratulere alle som deltok med resultatene i denne testen. Dette bekrefter at Kona Electric både er fornuftig å kjøpe, tilgjengelig og svært effektiv, sier Hyundais Europapresident Michael Cole.
– Dette er en livsstilsorientert bil som kombinerer det attraktive designet til en kompakt SUV med fordelene som følger av et miljøvennlig kjøretøy. Det betyr at alle som kjøper en Kona Electric får en bil med en rekke sofistikerte teknologier som passer perfekt i hverdagsbruk.
Hyundai har i 2020 utvidet produksjonen av Kona Electric fra Ulsan-fabrikken i Sør-Korea, til selskapets moderne fabrikk ved Nošovice i Tsjekkia. Den tsjekkiske fabrikken har produsert Kona Electric siden mars 2020, og har gjort Hyundai i stand til å kutte drastisk i europeiske kunders ventetider. Dette har allerede gitt svært positiv respons i markedet, og med nesten 25.000 solgte Kona Electric i 2020 er bilen en av de mest populære elbilene i Europa, og Europas mest solgte elektriske SUV.