Hurtigrutens nye skip skal døpes i Antarktis

hurtigruten

MS Roald Amundsen fortsetter å skrive historie: Nå blir Hurtigrutens nye hybridskip det første skipet noensinne som skal døpes i Antarktis.

MS Roald Amundsen er verdens første hybriddrevne cruiseskip, det første cruiseskipet i verden som har seilt kun på batterikraft – og snart det første skipet i verden som er døpt i Antarktis. 

Den helt spesielle dåpen skal skje i begynnelsen av november, under hybridskipets første ekspedisjonscruise til Det hvite kontinentet. 

– Vi kan ikke tenke oss et bedre og mer passende å døpe et så unikt skip som MS Roald Amundsen enn Antarktis, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Skipet er oppkalt etter den norske nasjonalhelten Roald Amundsen som var den første til å seile gjennom Nordvestpassasjen, den første som nådde Sydpolen og den første som beviselig har nådd Nordpolen. Under dåpsseremonien i Antarktis tar Hurtigruten opp arven etter Amundsen. MS Roald Amundsen skal nemlig døpes med et ritual brukt av polarhelten selv: Roald Amundsen.

Da Amundsen døpte polarskuta «Maud» i 1917, byttet han ut den tradisjonelle champagneflasken med en isklump. 

«Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nå skal du få føle litt av ditt rette element. For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave. Med vår dronnings tillatelse døper jeg deg Maud”, sa Amundsen før han selv svingte isklumpen mot skipets baug.

– For å hedre Roald Amundsen og den unike arven etter de norske polheltene, tar vi opp igjen dette ritualet. Med vår over 125 år lange historie, skal vi bruke historiens første skipsdåp i Antarktis til å vise vår respekt for havet, miljøet og både tidligere og nålevende utforskere, sier Skjeldam.

Hurtigruten har foreløpig ikke avslørt hvem som blir MS Roald Amundsens gudmor.

MS Roald Amundsen er verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har skapt overskrifter verden rundt som et utstillingsvindu for norsk skipsbyggingskunst og maritim teknologi.

Batteripakkene skal hovedsakelig brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse. 

I slutten av juni skrev Hurtigrutens nybygde skip maritim historie, da hun som det første cruiseskipet i verden seilte på kun batteri.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.