Humor på jobben er lønnsomt

humor

Ledere og ansatte er enig i at humor på jobben gir bedre trivsel, færre sykemeldinger og lavere turnover. Det lønner seg rett og slett å ha det gøy. Det viser den årlige Randstad Arbeidsmarkedsanalyse (RAMA) som legges frem i dag.

Kostbart sykefravær går ned når man har det 
gøy på jobben. Respondentene i årets RAMA er
 av den oppfatning at humor bidrar til færre sykemeldinger. 6 av 10 blant de spurte sier at trivsel på jobben og en arbeidsplass preget av humor gir færre sykemeldinger.

– Norske ledere har en jobb å gjøre her. Når vi vet at en god latter bokstavelig talt kan forlenge arbeidslivet, bør det være i alles interesse å skape et humørfylt arbeidsmiljø. Selvsagt uten at det går på bekostning av profesjonalitet, effektivitet og kvalitet, sier Eivind Bøe i Randstad.

Undersøkelsen støtter også opp under påstanden om at humor kan bidra til lavere grad av kostbar turnover på arbeidsplassen. 6 av 10 blant arbeidstakerne,
og like mange ledere, opplever nemlig at humor på arbeidsplassen bidrar til at arbeidstakere sjeldnere bytter arbeidsplass.

– Dette er nok et bevis på at humor er lønnsomt. Medarbeidere som har det hyggelig på jobben, og som opplever at humor verdsettes på arbeidsplassen, har jevnt over høyere trivsel enn andre arbeidstakere, og blir lenger i jobben, sier Bøe.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.