Verdens første hybriddrevne cruiseskip skaper overskrifter verden rundt. Det aller første stedet du kan møte Hurtigrutens MS Roald Amundsen er på norskekysten – her kan du se hvor.
MS Roald Amundsen er verdens mest avanserte, moderne og miljøvennlige ekspedisjonscruiseskip, og er bygget ved Kleven verft i Ulsteinvik. Hun er det første cruiseskipet i verden som er utstyrt med batteripakker. Det har gitt massiv oppmerksomhet fra hele verden – og gjort Hurtigrutens nye skip til et utstillingsvindu for norsk teknologi og skipsbyggingskunst.
– Jeg har fulgt hele prosessen fra de første skissene og ideene til skipet nå står ferdig. Likevel er det umulig å ikke la seg imponere over resultatet. Det er rett og slett helt rått, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
I løpet av sommeren 2019 er MS Roald Amundsen innom flere små og store steder langs norskekysten, før hun setter kursen vestover fra Svalbard. Etter utforsking av Island og Grønland, fortsetter ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen reisen gjennom Nordvestpassasjen – i kjølvannet av oppdageren Roald Amundsens legendariske ekspedisjon.
MS Roald Amundsen er spesialbygget for å seile i noen av verdens mest krevende farvann, og er spekket med banebrytende grønn teknologi.
Batteripakkene skal blant annet brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.
– MS Roald Amundsen er ulikt noe annet i cruiseindustrien. Det som gjør skipet så enestående, er den unike kombinasjonen av grønn teknologi, moderne skandinavisk design, og hvordan skipet er bygd for å forsterke gjesteopplevelsen, sier Skjeldam.
Skipet ble levert fra Kleven verft i Ulsteinvik i slutten av juni. Byggingen av søsterskipet Fridtjof Nansen fortsetter på samme sted.
– Den kompetansen som finnes på Vestlandet og spesielt i området rundt Ulsteinvik er uvurderlig. Jeg er svært imponert over skipet, teknologien og hvordan hun oppfører seg i sjøen. Nå gleder vi oss skikkelig til å skape uforglemmelige opplevelser sammen med gjester fra hele verden, sier kaptein Kai Albrigtsen på MS Roald Amundsen.
MS Roald Amundsen er oppkalt etter den norske nasjonalhelten og polfareren med samme navn. Roald Amundsen var den første til å seile gjennom Nordvestpassasjen, den første som nådde Sydpolen og den første til å dokumentere å ha nådd Nordpolen. Nå er MS Roald Amundsen klar til å ta opp arven etter navnebroren.
Om bord er Hurtigrutens nye hybridskip preget av moderne skandinavisk design. Blant annet kan du finne det unike Amundsen Science Center, store innen- og utendørs observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-badstue, treningssenter, tre restauranter, barer, Explorer Lounge, suiter med private utendørs boblebad – og selvfølgelig den avslappede atmosfæren som kjennetegner alle Hurtigrutens skip.
Å bygge verdens råeste passasjerskip har vært en helt spesiell utfordring for det over hundre år gamle verftet.
– Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse her på verftet gjennom dette prosjektet, noe som setter oss i en helt ny posisjon når det kommer til bygging av passasjerskip, sier Kleven-direktør Olav Nakken.
Her kan du se MS Roald Amundsen i havnene i Nordland og resten av norskekysten i sommer:
Hammerfest: 5. juli mellom 18.00 og 20.00.
Reine: 06. juli mellom 19.00 og 23.00.
Brønnøysund: 07. juli mellom 12.00 og 17.00.
Kristiansund: 08. juli mellom 08.00 og 10.00.
Molde: 8. juli mellom 14.00 og 19.00.
Florø: 09. juli mellom 07.00 og 10.00.
Bergen: 13. juli mellom 08.00 og 14.00.
Geiranger: 14. juli mellom 07.30 og 09.00.
Ålesund: 14. juli mellom 14.00 og 18.00.
Trondheim: 15. juli mellom 07.00 og 11.30.
Bodø: 16. juli mellom 09.30 og 12.30
Reine: 16. juli mellom 17.00 og midnatt.
Svolvær: 17. juli mellom 07.00 og 12.00
Hammerfest: 18. juli mellom 16.00 og 20.00.
Kirkenes: 19. juli mellom 13.00 og 19.00.
Honningsvåg: 20. juli mellom 08.00 og 16.00.
Tromsø: 21. juli mellom 06.00 og 21.00.
Skarsvåg: 22. juli mellom 10.00 og 18.00.
Bjørnøya: 23. juli mellom 12.00 og 19.00.
Ny–Ålesund: 25. juli mellom 08.00 og 18.00.
Longyearbyen: 26 juli fra 22.00 – 27. juli 10.00
Etter seilingene langs norskekysten fortsetter ekspedisjonsskipet videre mot Grønland, Nordvestpassasjen, USA og Sør-Amerika før hun skal seile i Antarktis fra november 2019 til mars 2020.