Lørdag 6. februar er det klart for Gullfisken 2020 – reklamebransjens festaften der 12 nominerte sølvfisker kjemper om den gjeve tittelen som årets beste reklamefilm. Helene Olafsen har denne gangen med seg forloveden og tidligere proffdanser Jørgen Nilsen som programledermakker.
Juryen har plukket ut 12 sølvfisker fra de reklamefilmene som ble sendt på TV 2 i 2020, og det er seerne som stemmer frem vinneren. Jørgen Nilsen har sin programlederdebut når han nå skal lede «Gullfisken» sammen med Helene Olafsen.
– Det er fantastisk å ha med Jørgen «på jobb»! Det er veldig gøy å få jobbe sammen, og det er jo på en måte sånn vi ble kjent, sier Helene Olafsen.
– Det er egentlig ganske sjukt at vi plutselig skal lede «Gullfisken» sammen! Jeg hadde aldri sett for meg at den muligheten skulle komme, men når den først kom så måtte jeg så klart si ja, sier Jørgen Nilsen.
Helene og Jørgen leder oss gjennom en festaften fylt med reklameparodier og artister som blant annet OnklP & De fjerne slektningene og Jarle Bernhoft.
– Det blir mye show, dans og musikk! Vi skal synge, vi skal danse, og det blir mange morsomme reklamer og mange flotte artister! Og ikke minst reklameparodier. Jeg har sett noen av de, og de er ekstremt morsomme, forteller Nilsen.
Programlederparet synes begge reklame er veldig gøy, og at vi er heldige som får såpass mange bra reklamefilmer levert i Norge.
– Jeg husker veldig godt den VG-reklamen med mannen med elgehatt på stranden fra jeg var liten, og «Doffen har daua», sier Olafsen.
Blant reklamefilmene fra nyere tid er «morgendagens helter» en favoritt hos Helene som gråter en skvett hver gang den går på TV. I tillegg liker de begge Rema 1000-reklamene.
– Jørgen er jo han Rema 1000 “open door”-mannen, ler Olafsen.
De nominerte reklamefilmene for 2020 er:
Januar: «Öpna din dör» av POL for Kondomeriet
Februar: «Penneflørt» av Morgenstern for Finn.no
Mars: «Den aller beste følelsen» av Dinamo for Kreftforeningen
April: «The Show Must Go Online» av TRY for Telia
Mai: «Hjemvendt» av Morgenstern for OneCall
Juni: «Playdate» av Morgenstern for OneCall
Juli: «Lytt deg bort i sommer» av Morgenstern for Storytell
August: «Fremtiden bestemmer» av Statkraft for Kitchen
September: «Det koster mye å ha lite» av Anorak for Kirkens Bymisjon
Oktober: «LOTTO: The Winner Is» av POL for Norsk Tipping
November: «Piken med svovelstikkene» av POL for Redd Barna
Desember: «Make Christmas Great Again» av POL for Posten