Jubelen stod i taket da det i dag ble klart at Norge vant OL i kokkekunst i Stuttgart. TINE er stolt sponsor av kokkelandslaget.
– Vi er helt i skyene. Å vinne verdens største og mest prestisjefylte konkurranse for kokkelandslag er en drøm. Siste gang Norge vant OL i kokkekunst var i 2008, sier coach Gunnar Hvarnes på kokkelandslaget.
De norske kokkelandslagene har trent mange tusen timer på treningskjøkken for å få teknikk og presisjon til å sitte.
– På den siste gjennomkjøringen var alt perfekt. Da vi jobbet i konkurransen, ble resultatet mer enn perfekt. Jeg har alltid hatt en drøm å levere et helt perfekt resultat. Det gjorde de norske kokkelandslagene i OL i kokkekunst.
Hvarnes vant selv OL i kokkekunst i 2008. Han har også vunnet en rekke andre prestisjefylte mesterskap for kokker.
– Derfor vet jeg hvor stort og hvor mye en seier betyr for kokkelandslaget og kokke-Norge.
Kokkelandslaget junior vant sølv sammenlagt.
Norske råvarer best på smak
I OL i kokkekunst deltok mer enn 2 000 kokker fra 59 land. Kokkene lager mat i ulike kategorier i åpne konkurransekjøkkener. Dommerne vurderer lagene langs en rekke parametere, blant annet smak, hygiene og innovasjon. Det var først og fremst smakene de norske lagene vant på. På menyen var det selvsagt prima norsk sjømat: Kveite, kongekrabbe, Lofot-skrei og piggvar. På kjøttfronten ble det servert blant annet kalv fra Hurum, kanin og reinsdyrblod.
– Smakene var spennende og viktigst av alt, gode. Menyene var innovativt komponerte. Jeg kunne se at folk som spiste maten under konkurransen nøt alt vi laget. Det var også en god følelse da de reiste seg og ga oss applaus.
Menyene heter Norwegian roots, Roots og Frozen roots.
TINE er en av hovedsamarbeidspartnerne til Norske Kokkers landsforening og ønsker å gratulere de nybakte OL-vinnerene med både gull og sølvmedalje.
– Vi er utrolig stolte av å kunne støtte opp om norsk kokkekunst og heie frem det norske kokkelandslaget til gull. Dette bekrefter igjen at Norge er en fantastisk matnasjon med kokker i verdensklasse, og ikke minst at råvarer fra norsk landbruk holder høy kvalitet, sier sponsorsjef i TINE, Ann-Kristin Syversen.