– 2018 har vært året der vi klatrer på mange måter. Vi vokser mest av dagligvarekjedene, noe som er et resultat av hardt arbeid og en enorm laginnsats fra alle i REMA 1000. Det er vi veldig stolte av, sier administrerende direktør i REMA 1000 AS, Ole Robert Reitan.
I 2018 var den totale butikkomsetningen på nesten 62 milliarder kroner i Norge og Danmark. Markedsandelen i Norge gikk opp til 23,7 prosent og andel i Danmark klatret til 14,4 prosent.
– De gode resultatene skyldes innsatsen til et fantastisk sterkt lag av franchisetagere og franchisegiver. Sammen skaper vi store verdier for både lokalsamfunn, kjøpmenn og familier over hele Norge og Danmark, sier Reitan.
Det enkle er ofte det beste – REMA 1000 sitt eget slagord og leveregel – viser seg igjen å være det beste. 2018 ble året der vi gikk tilbake til det vi alltid har vært og mest kjent for. Nemlig «Bare lave priser» og «Det enkle er ofte det beste». Det har vist seg å være både morsomt og lønnsomt i året som gikk.
– Det forplikter å leve etter «Det enkle er ofte det beste». I tillegg til de laveste prisene, skal vi tilby kundene våre enkle og gode løsninger for å få hverdagene til å gå i hop. Det er et viktig oppdrag, og vi fortsetter å jobbe hardt for å levere på det, sier Reitan.
I reklamefilmene våre tulles det med smarthouse og hvordan vi lever i en stadig mer komplisert verden.
– Vi tror på enkle løsninger, og kundene våre setter utrolig stor pris på produktene vi leverer som Middag under Hundrelappen, ferske supper og andre produkter som har laveste pris, høy kvalitet og er produsert og solgt på en ansvarlig måte. Det er nemlig vår forretningside, sier Reitan.
REMA 1000 har også et sterkt engasjement for miljø, helse og mennesker.
I 2018 fikk REMA 1000 som ett av fem norske selskaper toppkarakter hos CDP (Carbon Disclosure Project) som årlig rangerer 7000 selskaper på klimaledelse. REMA 1000 er dermed blant de beste i verden på klimaledelse, og ble også beste nordiske aktør i vår bransje og blant de tre beste sammenlignbare selskapene i Europa. Siden 2013 har vi redusert CO2- utslippene med 38 prosent.
I 2018 tok dyrevelferden i Norge et stort steg når REMA 1000 innførte kyllingrasen Hubbard under merkevaren Solvinge i våre norske butikker. Det var et bevisst valg å skifte til en friskere, livligere og mer aktiv kylling som både lever lenger og vokser saktere enn den som er vanligst å produsere i Norge.
En plast- og emballasjestrategi skal minimere plastbruken i begge land, og som første danske dagligvarekjede har REMA 1000 besluttet at alle kjøttprodukter skal pakkes i emballasje av gjenvunnet plast, noe som på de fleste egne vask- og hygieneprodukter allerede er innført.
– REMA 1000 Danmark er nå den mest populære merkevaren i Danmark – til og med foran Lego! Våre danske kolleger tar sterkt grep om matsvinn og emballasje, og under «Meget Mindre Madspild» har REMA 1000 Danmark siden 2008 gått foran i kampen mot matsvinn. Dette setter danskene stor pris på, sier Reitan.
2019 er jubileumsår for REMA 1000. Den 15. februar 1979 så den første butikken dagens lys på Bromstad i Trøndelag.
– I førti år har vi gitt kundene våre bare lave priser, og konkurrentene våre heftig konkurranse og hodebry. På de førti årene har andelen man bruker på mat av husholdningsbudsjettet gått fra i overkant av 20% til 10 %. Det er kanskje det viktigste samfunnsoppdraget av dem alle. Bare lave priser, sier Reitan.