Fersk undersøkelse viser slurv med vinterdekk – Kan gi alvorlige konsekvenser

vinter

For mange kjører med gamle dekk eller sjekker ikke dekkene godt nok før de legger ut på vinterveiene, viser en ny undersøkelse.

– Mange vet ikke hvilken risiko de tar, og andelen som kjører på mer enn seks år gamle dekk er urovekkende høy, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Vinteren er allerede kommet i nord, og i helgen kommer den første snøen på Østlandet. Så nå er det på høy tid å få på vinterdekkene.

En landsrepresentativ undersøkelse utført av InFact på vegne av NAF viser at mange ikke sjekker alderen og tilstanden på dekkene de setter på:

  • 6,5 prosent ikke vet hvor gamle vinterdekk de kjører på
  • 8,2 prosent kjører på mer enn seks år gamle dekk.
  • Hele 28 prosent har ikke sjekket mønsterdybden på dekkene før årets vinter.

– Det er bekymringsfullt at så mange svarer at de ikke vet hvor gamle dekkene er, eller oppgir å slurve med å sjekke mønsterdybde, sier Ryste. – I verste fall kan det føre til ulykker med alvorlig utfall, fortsetter hun.

Statens vegvesens egne analyser av dødsulykker i veitrafikken viser at dårlige dekk eller hjul er den faktoren som oftest går igjen når det gjelder tekniske feil og mangler som har medvirket til ulykker. I 2018 var feil på dekk/hjul medvirkende årsak til utfallet i 11 av de 100 dødsulykkene på norske veier.

Vinterdekk skal ha myk gummiblanding, men med årene hardner gummien til. Da vil de gi dårligere veigrep selv om mønsterdybden er god. Hvor mange sesonger vinterdekkene holder vil bli påvirket ikke bare av hvor mye de er brukt, men også hvordan de er lagret og alderen.

– Det er veldig viktig å sørge for at dekkene du har på bilen er gode. Dekkene er fire håndflater som er den eneste kontakten bilen har med bakken. Så gode dekk er en billig livsforsikring, rett og slett, avslutter Camilla Ryste.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.