Sommer i Borggården arrangeres i Erkebispegården i Trondheim 8. – 24. juli. For tredje sommer på rad er Borggården fylt med håndverk, kunst, matopplevelser og en rekke tilbud til barn og familier.
Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR) som står bak festivalen, inviterer byens befolkning og tilreisende til aktiviteter hvor man kommer tett på flere av menneskene som jobber ved NDR, og får et innblikk i hva de jobber med – og hvordan de jobber.
Familieprogrammet inneholder arkeologiske utgravninger, verkstedsaktiviteter, to ulik escape room og en rekke teaterforestillinger. På hverdager spilles «Askepott med gummistøvler» og «Kronetyveriet», to nye forestillinger i NDRs egen regi. I tillegg kommer The Flying Seagulls 23. og 24. juli. The Flying Seagulls er profesjonelle klovner, musikere og underholdere som til vanlig reiser rundt til flyktningeleirer over hele verden og jobber for å skape begeistring og glede for barn og familier i en sårbar situasjon.
Steinhuggere og smeder fra NDR vil demonstrere håndverk i Borggården. I tillegg arrangeres daglige vandringer i Nidarosdomen – høyt og lavt med domkirkearbeiderne. Dette er vandringer hvor håndverkere og historikere ved NDR tar med små grupper ned i kjelleren og opp i høyden i Nidarosdomen, for å vise frem eksempler på sitt håndverk. For eksempel vil Odd Inge Holmberget, en av Bygghyttas smeder, ta publikum med på en vandring ned i kjelleren på Nidarosdomen for å se på gamle smijernsornamenter, og deretter opp i høyden. Over hvelvene i Nidarosdomen skip, finnes nemlig imponerende stålkonstruksjoner, som hjelper veggene i det gamle kulturminnet å holde seg i posisjon. Det blir høyt og lavt-vandringer under festivalen, men på grunn av sikkerheten, selges det veldig få billetter til hver vandring.
Årets sommerutstilling i Erkebispegården, Gjenklang, er et samarbeid med Galleri Dropsfabrikken og viser nye og eldre arbeider av Erlend Leirdal, Heidi Bjørgan og Anne Kampmann. Her kan du oppleve treskulptur, keramikk og maleri med ulike uttrykk som representerer vår egen samtid, og som samtidig gir en gjenklang tilbake til Nidarosdomens komplekse restaureringshistorie og dens mangfoldige kunstneriske bidrag og det store skulpturprosjektet på vestfronten.