Ni av ti takstmenn mener boligkjøpere har for høye forventninger til erstatning etter boligkjøp, viser undersøkelse.
– Mange blir skuffet over at de ikke får erstatning etter at de har oppdaget feil og skader på boligen. De er forsikret, men får ikke dekket kostnadene, sier Espen Fuglesang, administrerende direktør i NITO Takst. Han har lang erfaring både som takstmann og eiendomsmegler.
I undersøkelsen, som er utført blant NITO Takst medlemmer, svarer 38 prosent av takstmennene at boligkjøpere svært ofte har for høye forventinger til erstatning, og 52 prosent svarer at boligkjøpere ofte har for høye forventninger.
– Dessverre er vår erfaring at det ofte er vanskelig å få erstatning. Det er ikke samsvar mellom de forventninger folk har, og den faktiske situasjonen. Det understreker hvor viktig det er at kjøper undersøker boligen grundig før man bestemmer seg. Her er det mange som slurver, sier Fuglesang.
Takstbransjen ønsker bedre og mer grundige tilstandsrapporter, blandt annet for å unngå komplikasjoner som heving av boligkjøp.
– Det har imidlertid vært vanskelig i en situasjon der meglere ønsker lavest mulig pris på salgsprosessen for selger. Vi må jobbe videre for å sikre forbrukeren gjennom grundigere rapporter, sier Fuglesang.
Han anbefaler alle boligselgere å bruke en grundig tilstandsrapport. Da er det mindre fare for at feil og mangler fører til trøbbel i etterkant. Men det krever selvsagt at kjøper leser rapporten nøye.
– En vanlig årsak til boligtvister er at kjøper ikke har lest tilstandsrapporten godt nok, eller forstått konsekvensene av det de får opplyst. Og gjør man ikke det, har man en dårlig sak senere, sier Fuglesang.