Er du sikker på at du har reservehjul i bilen?

punktert

Mange gjør seg klar til årets bilferie, og lever i den tro at de har reservehjul i bilen. Men faktum er at de færreste biler i dag har reservehjul.

I en landsdekkende undersøkelse gjort av Infact på vegne av Dekkmann nylig, svarte hele 58,8% at de har reservehjul i bilen. Produktsjef hos Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes, er redd for at mange av disse ikke er klar over at de faktisk ikke har reservehjul.

– Mange av de som har svart på vår undersøkelse har helt sikkert full kontroll, og vet at de har reservehjul, men jeg er redd for at mange feilaktig tror de har reservehjul. Opplysningsrådet for Veitrafikken uttalte til VG for seks år siden at kun 13 prosent av nybilene i Norge har reservehjul, og det er grunn til å tro at tallet er enda lavere i dag, sierTorleiv Dalen Haukenes.

Nesten 60% svarer altså at de har reservehjul i bilen sin, mens det er grunn til å tro at kun rundt 10% av nybilene i dag leveres med reservehjul.

– Det er jo synd om man tror det ligger et reservehjul i bagasjerommet, men at man oppdager ved en punktering at det ikke ligger noe der. Heldigvis er moderne biler utstyrt med reparasjonssett, men da gjelder det å bruke dette riktig, forklarer Haukenes.

Les bruksanvisningen nøye
Settene som følger med nye biler fungerer i utgangspunktet godt som nødløsning ved riktige forutsetninger og bruk. Problemene oppstår imidlertid når de strandede ikke leser bruksanvisningen godt nok eller det er store skader på dekket.

– For å få sprøytet inn tetningsmiddelet i dekket må man fjerne en del av ventilen. Det følger som regel med et lite verktøy til dette i settene, men hvis man ikke leser bruksanvisningen vil man ikke få nok tetningsmiddel inn i dekket, sier Haukenes.

Reparasjonssettene har også begrensninger når det gjelder hvor store hull de kan tette. Hvis man ikke merker at bilen har punktert før det har gått en stund kan dekket ha fått skader som gjør at det ikke nytter med tetningsmiddel. Og hvis punkteringen skyldes et fremmedlegeme, har Haukenes et krystallklart råd til de som skal bruke tetningsmiddel.

– La det som forårsaket punkteringen bli værende i dekket! Hvis du tar det ut, er sjansene for at hullet er for stort til å tettes større, sier han.

Slik bruker du reparasjonssettet
Et annet alternativ hvis man ikke har reservehjul er enten å kjøpe et reservehjul, eller å ta med et vinterhjul i bagasjerommet. Og husk både jekk og hjulvinne. Å bli stående flere mil unna hjelp med en flenge i dekket kan bety flere timer venting – noe som kan være skummelt dersom du ikke er godt forberedt.

– Hvis du skal kjøre steder hvor du er langt unna hjelp er det smart å for eksempel ta med et vinterhjul i bagasjerommet. Kjører du imidlertid stort sett på steder hvor det er relativt tettbefolket holder det å lese bruksanvisningen til reparasjonssettet nøye – aller helst før du faktisk trenger det, avslutter Haukenes.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.