Teknologitoget går stadig raskere. Ifølge en ny rapport fra Elkjøp rapporterer så mange som én av tre at de ikke klarer å henge med på utviklingen.
– Teknologien er i ferd med å skape klasseskiller, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.
I dag offentliggjorde Elkjøp rapporten «Teknotrøbbel», en nordisk studie av digitalt utenforskap i 2019. Funnene viser at selv om den teknologiske utviklingen fører med seg fantastiske muligheter, havner stadig flere utenfor.
– Det er tydelig at den teknologiske utviklingen for noen går for fort – og vi ser konturene av teknologiske klasseskiller i Norge, som følge av ulik kunnskap om eller tilgang på digitale verktøy og teknologi. Vi ser skiller mellom aldersgrupper, mellom foreldre og barn og et teknologisk språk som krever stadig mer av oss, sier Tønnesen.
Aldersgap
Problemene med teknologiske klasseskiller er spesielt tydelige mellom alder, avdekker rapporten. De eldre er de som først faller av i en stadig raskere teknologiutvikling.
- Eldre har jevnt over lavere kunnskap om teknologi enn andre aldersgrupper
- Én av tre nordmenn er bekymret for om de kommer til å henge med på den teknologiske utviklingen når de blir eldre
– Vi ser at eldre sliter med å henge med. Av alle nordmenn har to av fem blitt spurt av foreldre, besteforeldre eller andre eldre om hjelp til å bruke teknologi – og hver tredje nordmann sier de ville hatt mer kontakt med familiemedlemmer over 75 år om de var mer aktive på sosiale medier, sier Tønnesen.
Han legger til at det ikke bare er de eldste som skiller seg ut. Også i forholdet mellom foreldre og barn, spesielt knyttet til gaming og spill, oppstår det klasseskiller.
– Dagens foreldre mener barna spiller for mye – men kan lite om de unges digitale liv. Syv av ti vet ikke hva esport er, åtte av ti kjenner ikke til Twitch, og tre av ti tror voldelige dataspill gjør barn mer voldelige. Vi har kommet et stykke på vei, men fremdeles er det mange fordommer mot unge og spill.
«Teknotrøbbel»-rapporten avdekker en rekke av utfordringene nordmenn står overfor når det gjelder teknologi.
- Én av fem sier de går glipp av ting fordi de ikke kan nok om teknologi
- To av fem nordmenn har produkter med funksjoner de ikke vet hvordan fungerer
- Én av fem vet ikke hva en app er
– Vi ser også at mange sliter med språket. To av fem nordmenn mener språket har blitt så komplisert at det er vanskelig å henge med, og halve befolkningen synes det er for mange begreper i dagens marked, sier Tønnesen.
Ikke bare viser rapporten av flere sliter med den teknologiske utviklingen. Nordmenn merker det også på kroppen. Én av fire svarer selv at forskjeller i tilgang på og kunnskap om teknologi har skapt økte klasseskiller i Norge.
Under Arendalsuka 2019 legger Elkjøp frem rapporten for publikum og inviterer til debatt om temaet. Tilstede som debattant vil blant annet kulturminister Trine Skei Grand (V) være.
– I utgangspunktet er de fleste nordmenn med på en fantastisk teknologisk reise som bedrer deres hverdag. Men etterlatt på perrongen står en gjeng igjen som ikke fikk med seg at reisebilletten kun er tilgjengelig via app. Vi har et felles ansvar om å få alle om bord, avslutter Tønnesen.
Han understreker at Elkjøp selger produkter til folk – og at dersom de ikke forstår produktene, er deler av ansvaret hos Elkjøp.
– Derfor investerer vi flere titalls millioner i opplæring av våre ansatte, for at de skal kunne hjelpe de ansatte til å forstå teknologien vi selger. Vi har også opprettet et eget fond, «Elkjøpfondet», hvor vi gir opplæring, produkter og opplæring til de som sliter med eller mangler tilgang på teknologi.