I Norge bor nesten 900 000 personer alene, og én av fire av oss spiser middag alene i hverdagen, viser undersøkelsen «Middagsdagboken 2017» fra Ipsos. I løpet av en uke har annenhver nordmann spist minst én middag alene.
KIWI-sjefen mener mindre husholdninger har vært en forsømt gruppe. Nå skal en nye serie med billige middagsprodukter i enkeltpakninger skal sørge for at kundene slipper å kjøpe, lage og kaste mer mat enn de trenger.
– Matkasting er en enorm miljøutfordring. Vi i KIWI har lenge jobbet for å kaste mindre selv, og vi har satt som mål å redusere eget matsvinn med 50 prosent innen 2025. Samtidig ønsker vi å hjelpe kundene våre med å kaste mindre mat hjemme. I snitt kaster det norske folk 42 kilo mat i året og hver åttende handlepose går i søpla, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Serien består av ni ulike enkeltpakninger med populære middagsprodukter, deriblant kyllingfilet, laksefilet, strimlet svinekjøtt og rødbeteburger. KIWI-sjefen har stor tro på serien.
– I 2015 lanserte vi en ny serie med mindre brød, og nå selger vi rundt 100.000 småbrød i uka. Vi har også hatt stor suksess med vår «Kjøp 1, betal for 1»-kampanje, som ble lansert som et svar på konkurrentenes kvantumsrabatter. I KIWI skal du ikke måtte kjøpe mer enn du trenger for å få en lav pris, sier han.
Prisen på produktene i serien «Billig middag for én» er satt til 19,90 og 29,90 kroner.
– Det skal ikke straffe seg å kjøpe og kaste mindre. Det er sunn fornuft, og sunn økonomi, avslutter KIWI-sjefen.