Disse Nordland-stasjonene samlet inn mest til kreftsaken

circle k

Kunder ved 16 Circle K-stasjoner i Nordland har bidratt med om lag 140 000 kroner til Rosa sløyfe-aksjonen i år. Circle K Fauske samlet inn aller mest.

– Dette er årets beste og mest meningsfulle kampanje for oss. Den er alvorlig, men vakker på samme tid, sier Tove-Kristin Eliassen på Circle K Fauske. Stasjonen hennes samlet inn 19 475 kroner i oktober.

På plassene bak følger Circle K Hunstad i Bodø med 15 900 kroner, Circle K E6 Narvik med 15 433 kroner, Circle K Olav V’s gate i Bodø med 14 570 kroner og Circle K Mo i Rana med 14 482 kroner. Totalt samlet stasjonene i Nordland inn 140 421 kroner i løpet av aksjonen.

Gjennom hele oktober har stasjonen i Fauske vært pyntet med rosa. Foran vaskehallen har det hengt en klessnor med BH-er. 

– En dame som kjører trailer var innom stasjonen vår. Da hun så klessnoren med BH-er, kom hun opp til kassen og ba meg holde ut hånden. Plutselig sto jeg der og holdt i en varm BH, ler Eliassen.

Hun roser både ansatte, som har vært flinke til å spørre om donasjoner, og kundene, som har vært mer enn villige til å gi.

– Vi har mange lokale stamkunder som pleier å komme innom her og vaske bilen sin. Nesten alle har vært innom i løpet av oktober og kjøpt vask, noe som har generert mye penger til aksjonen. Vi har også solgt mange rosa kaffekopper, rosa spylervæske og fått inn en god slump i donasjoner, sier Eliassen.

De siste ni årene har landets Circle K-stasjoner samlet inn mer enn 33 millioner kroner til Rosa sløyfe og brystkreftsaken. Årets aksjon endte på nærmere 2,8 millioner kroner.

– Til tross for en uvanlig og utfordrende oktober måned, har våre medarbeidere, forhandlere og kunder virkelig stått på for kreftsaken. Det er vi veldig stolte av, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.

Til sammen 267 stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør deltatt på årets Rosa sløyfe-aksjon. Totalt 2,75 millioner kroner ble samlet inn gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.

Våge forteller at flere av stasjonene også i år har overgått seg selv for å få kundene i et gavmildt humør. Enkelte medarbeidere farget både skjegg og hår rosa, og det ble pyntet med rosa BH-er, silkebånd, blomsterpotter, plakater og paraplyer. Flere stasjoner fant dessuten på egne innsamlingstiltak, som lotteri, auksjoner og oppsamling av pant.

Circle K Elverum ble igjen den stasjonen som samlet inn aller mest – mer enn 175 000 kroner. Stasjonen skapte stort engasjement i lokalområdet sitt, spesielt da en av de ansatte – Dennis Olsen – iførte seg rosa tights og strutteskjørt og løp 24 timer i strekk til inntekt for kreftsaken.

Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er imponert over alle de morsomme og sprelske påfunnene rundt omkring på stasjonene.

– Vi er veldig takknemlig over det enorme engasjementet vi har sett hos Circle K Norges ansatte og kunder. Takket være deres støtte kan forskerne jakte videre på nye behandlingsformer som vil være mer skånsomme og treffsikre for framtidige brystkreftpasienter, sier Stenstadvold Ross. 

Kampanjen til Circle K har også en annen og viktig verdi, mener styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen.

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er persontilpasset behandling. Om lag én av tre brystkreftpasienter får senskader som følge av behandlingen. Mange av disse tilfellene kunne vært unngått dersom behandlingen var mer persontilpasset, ifølge Kreftforeningen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.