Startproblemer i vinterkulda har mange av oss opplevd. Som oftest skyldes det slurv med vedlikehold av bilbatteriet. Å lade batteriet før vinteren kan spare deg for både utgifter og frustrasjon.
– Starthjelp på grunn av utladet eller dårlig batteri er vår klart største bergingsårsak. De fleste av oss tenker nok ikke så mye på å lade bilbatteriet før det er for sent, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Det enkleste man kan gjøre selv er å investere i en hjemmelader. En slik lader trenger ikke koste mye, men kan spare deg for mye frustrasjon når du har dårlig tid og bilen ikke starter fordi batteriet er flatt.
– Hvor hyppig man bør vedlikeholdslade bilbatteriet, avhenger av kjøremønsteret man har. Har du mye småkjøring i byen, er det bra å vedlikeholdslade ofte. Og så er det lurt å gjøre det før man skal ta en tur til fjells der bilen blir stående ute i kulda i flere dager sier Sødal.
Batterier til båt, MC, snøfreser, gressklipper og lignende bør også lades fra tid til annen, spesielt om de ikke skal brukes på en stund. Med dårlig vedlikehold risikerer du å måtte betale for å skifte dem ut oftere enn nødvendig.
– Første bud er å fullade batteriet før det settes til lagring. Selv om moderne batterier har liten selvutlading, bør du lade opp batteriet et par ganger i løpet av vinteren. Er spenningen under 12,4 volt må batteriet lades, sier Knut R. Svenningsen, daglig leder i Biltema Norge.
Hvis du helst vil slippe dette bryet, finnes det elektroniske –såkalt intelligente ladere som er koblet på hele tiden og vedlikeholdslader batteriet når det trengs. Ikke glem å rengjøre batteriet før det settes til lagring.
– Smuss og fuktighet kan føre til små strømlekkasjer, såkalt krypstrøm, som øker selvutladingen. Et rent batteri med rene poler reduserer faren for krypstrøm. Sett gjerne inn polskoene med batteripolfett, sier Svenningsen.