Continental leverer teknologi og dekk til nye Volkswagen ID.3

continental

En server fra Continental er et sentralt element i den nye elbilen Volkswagen ID.3. Bilen, som er verdens første som skal bli karbonnøytral i både produksjon og livsløp, vil også bli levert med fabrikkmonterte dekk fra Continental. 

Continentals nye serverkonsept er et sentralt element i den nye elbilen Volkswagen ID.3, og skal også brukes i de andre ID-modellene som vil komme senere. Elektronikkarkitekturen i moderne kjøretøy har endret seg mye de siste årene, og beveger seg fort fra de mange individuelle kontrollenhetene man finner i mange av dagens biler. Nå blir det mer vanlig med et lite antall datamaskiner med høy ytelse, som vil levere data til de forskjellige funksjonene i kjøretøyet, og det er her Continentals nye serverkonsept kommer til sin rett. 

Serveren settes nå i produksjon, og skal brukes som en applikasjonsserver (ICAS1) i nye Volkswagen ID.3. Høy datahastighet og jevn separasjon av maskinvare og programvare baner vei for nye funksjoner og praktiske såkalte «over-the-air»-oppdateringer. Det innovative ICAS1-konseptet tilbyr en rekke funksjoner som blant annet gir muligheten til å installere nye sikkerhetsoppdateringer i bilen via en trådløs tilkobling. 

– Det er en milepæl for oss at vårt serverkonsept nå går over i serieproduksjon hos Volkswagen. Takket være den nye serveren vil kjøretøyene bli oppdatert raskere og enklere enn i dag. Vi gjør kjøretøyet til en integrert del av internett, og bidrar til bedre funksjonalitet og komfort, sier Helmut Matschi, som er styremedlem i Continental. 

Funksjoner som rekkeviddeoptimalisert ruteplanlegging, lokalisering av ladestasjoner og kontroll av ladestyringen for batteriet er bare tre av mange funksjoner som den nye serveren kan legge til rette for. 

Fabrikkmonterte dekk fra Continental
I tillegg til at Continental er teknologileverandør til nye Volkswagen ID.3, vil bilene også bli levert med fabrikkmonterte sommerdekk fra Continental. Continental EcoContact 6, som er laget for å oppnå lite rullemotstand og lang rekkevidde, leveres enten som 18 eller 19 tom. 

– Dekkene som blir fabrikkmontert på nye ID.3 har også vår ContiSeal-teknologi, som er laget for å forsegle et skadet dekk. Ved gjennomtrengning av fremmedlegemer, som for eksempel spiker, er det ikke behov for umiddelbart å bytte dekk. Hullet forblir forseglet selv om gjenstanden som forårsaket skaden forskyves, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen. 

Karbonnøytral i produksjon og livsløp
Volkswagen ID.3 blir den første som er karbonnøytral gjennom både produksjon og livsløp.

For å oppnå karbonnøytralitet, etterstreber Volkswagen tre prinsipper. For det første kuttes alle CO2-utslipp der det er mulig, på en bærekraftig måte. For det andre legger Volkswagen om energiforsyningen til produksjon og ladeinfrastruktur til å være basert på fornybare energikilder. For det tredje kompenserer Volkswagen for uunngåelige utslipp.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.