6 av 10 nordmenn har sunnere vaner som nyttårsforsett

melk.no

I en fersk undersøkelse om hvilke nyttårsforsetter vi har for 2023 svarer hele 59 prosent at de ønsker å enten trene mer, gå ned i vekt, spise og drikke sunnere, slutte å røyke, slutte å snuse eller drikke mindre alkohol. Med disse tipsene kommer du godt i gang med forsettene.

Starten på et helt nytt år kan gi ekstra god motivasjon til å endre hverdagsvanene – og uvanene våre. Spesielt etter julens store matgilde kan vi kjenne på behovet for mer mosjon og mindre usunn mat og godterier. I tillegg går det mot lysere tider og tanken om en ny og frisk start er ekstra givende.

I undersøkelsen som er gjennomført av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er det flere som svarer at de vil trene seg sunnere – fremfor å slanke seg.

Les også:  Viking sender bergingsbiler til Ukraina

Ernæringsrådgiveren i Melk.no sier det er ekstra fint å se at flere fokuserer på mer aktivitet og sunnere mat – og ikke bare panikkslanking. Hele 40 prosent sier at de vil trene mer, 30 prosentene sier at de ønsker å slanke seg og 26 prosent svarer at de vil ha et sunnere kosthold.

– At såpass mange ønsker å endre livsstilsvaner gjennom bedre kosthold og mer aktivitet er godt nytt for folkehelsen. Ekstreme dietter og panikkslanking kan være utfordrende å gjennomføre, pluss at det er vanskelig og ikke falle rett tilbake i gammel uvane når det blir for omveltende. Det er aldri for sent å starte med sunnere vaner, enten det er januar eller juni, sier Terese Glemminge Arnesen.

Les også:  Gjør det enklere å søke om helse- og omsorgstjenester i Rana

Å begynne med en god vane kan for mange være enklere enn å slutte med en dårlig. For kostholdets del er det mange gode vaner man kan starte med allerede i dag.

– De aller fleste klarer å gjøre noen grep for å bedre helsen. Legg lista lavt for å komme i gang, og husk at små grep kan gjøre store forskjeller. Start med å bestemme deg for å gjøre minst ett sunnere valg hver dag, sier Glemminge Arnesen.

Ernæringsrådgiveren anbefaler å spise helt vanlige matvarer som frukt, grønt, magre meieriprodukter, grove kornprodukter, noe kjøtt og fisk. Med disse matvarene legger du et godt grunnlag for et sunt kosthold, uten strenge kurer eller spesialprodukter.

Les også:  LESERINNLEGG: Når utenrikspolitikken er et stort hinder for fred

3 sunne kostholdsvaner å starte med:

  1. Velg grovere kornprodukter. Se etter brødskalaen, og velg brødvarer med mer fiber som gjør deg mettere og som er godt for fordøyelsen.
  2. Velg grønnere mat. Vi bør spise frukt og grønnsaker så ofte som mulig, helst til hvert måltid. Start med alltid å ha frukt og grønt tilgjengelig, så spiser du mer!
  3. Velg magrere meieriprodukter. Det er lurt å velge f.eks. lettmelk og skummet melk, cottage cheese, kvarg og magre oste- og yoghurttyper. Disse inneholder mindre fett, men er gode kilder til næringsstoffer som kalsium, proteiner, jod og B-vitaminer.
Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.