Prognosene sier at nær halvparten av bilene som skal selges nye i 2019 blir elbiler. Samtidig står 40 000 på ventelister og det blir fort flere når nye ventelister åpner.
– Spørsmålet er om bransjen kan levere rundt 70 000 elbiler i år. Det legges opp til å selge biler som fortsatt ikke finnes, og forbrukerne går et uoversiktlig år i møte, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Alt tyder på at 2019 blir minst like vanskelig for nybilkjøperne som 2018 var. Vi er fortsatt inne i en brytningstid der usikkerheten om hva som er lurt å kjøpe er stor. Økte bompenger i byene og klimamålene som er satt, tilsier at det er elbil som gjelder. Men fortsatt er modellutvalget begrenset og nyhetene som kommer har lange ventelister.
– Det kommer mange spennende elbilmodeller i 2019, men realiteten er at det er ventelistene som åpner og ikke bilene som kommer i butikkene. Mange må vente til 2020 før bilen faktisk kommer, sier Sødal.
Hva skal forbrukerne gjøre?
Fortsatt vil mange ha behov for en bensin- eller dieselbil. De som kjører langt, laster tungt og bruker tilhenger, har få elbiler å velge i. Også familie-elbiler til en fornuftig pris er det fremdeles manko på.
– Hvis du vil kjøpe deg fri for bekymringer for hva bilen er verdt om noen år, så er leasing et godt alternativ, mener Nils Sødal.
Når løsner elbilmarkedet?
Om man ser inn i krystallkula, så er heller ikke 2019 året der elbiler som passer alles behov er på plass i bilbutikkene. Det positive er at lanseringene kommer tettere og tettere, og fra 2020 eller 2021 vil store aktører rulle ut biler fra samlebåndene i større antall enn vi har sett til nå.
– Mye endrer seg i løpet av de neste to til tre årene. Da kommer elbilene som er familievennlige både i pris og størrelse, mener Sødal. – Frem til da må vi regne med et urolig marked preget av ventelister og usikkerhet rundt hva bilene faktisk vil koste og hvor langt de går, fortsetter han.