Hurtigruten fortsetter storsatsingen i Arktis: I 2019 starter selskapet seilinger fra Tromsø til Russland, tilbyr Svalbard-ekspedisjoner med fem ulike skip, og seiler gjennom hele Nordvestpassasjen med hybriddrevne MS Roald Amundsen – i Roald Amundsens kjølvann.
Forrige uke slapp Hurtigruten nyheten om at hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten hele sommeren 2019.
Nå utvides ekspedisjonssatsingen ytterligere, blant annet med seilinger til Murmansk og Frans Josef Land fra Tromsø.
– Frans Josefs Land er et av verdens mest spektakulære, men samtidig minst besøkte, reisemål. De arktiske delene av Russland har et enormt potensiale, og passer perfekt til Hurtigrutens ekspedisjonsseilinger, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
De 15 dager lange ekspedisjonsseilingene med MS Spitsbergen, det nyeste tilskuddet til Hurtigrutens flåte av spesialbygde ekspedisjonsskip, skjer i august og september 2019. Skipet er innom Sørøya før det krysser inn i russisk farvann og Murmansk. Herfra settes kursen nordover over Barentshavet, til Frans Josefs Land.
Nord for 80 grader skal gjestene, sammen med mannskapet og Hurtigrutens ekspedisjonsteam, utforske noen av de 191 øyene i det øde, ubebodde russiske øyriket i fem dager.
– Her tar vi med gjester i historiske farvann og fotsporene til norske fangstfolk og polarhelter, til områder svært få har opplevd. Det blir en spektakulær kombinasjon av rå natur, dyreliv og historie med dype røtter i vår nære fortid, sier Skjeldam.
Også på returen er skipet innom Murmansk, og ikke minst Skarsvåg – verdens nordligste fiskevær – før det igjen er i Tromsø.
I 2019 blir Hurtigruten det første selskapet i verden som seiler med hybridskip gjennom Nordvestpassasjen. Med batteripakker og hybridfremdrift skal MS Roald Amundsen seile i kjølvannet av polarhelten skipet er oppkalt etter.
Det skjer over 100 år etter at Roald Amundsen ble den første til å seile gjennom den berømte og beryktede passasjen fra Atlanterhavet til Stillehavet med polarskuta Gjøa.
Men der Amundsen brukte tre år, skal Hurtigruten bruke drøye tre uker, fra Grønland og Atlanterhavet i øst, til Nome og videre til Stillehavet i vest.
– Det er ikke bare de historiske båndene som gjør dette til en spesiell reise for oss. Mens andre seiler gjennom Nordvestpassasjen med eldre skip og tungolje, bruker vi MS Roald Amundsen som er verdens råeste og grønneste ekspedisjonsskip. Vi blir de første i verden som erobrer Nordvestpassasjen med batteripakker og hybridfremdrift. Både vi og gjestene våre er opptatt av å bevare områdene vi utforsker, sier Skjeldam.